Mediawijsheid: Cyberpesten

In een vorige les hebben we het gehad over het gebruik van social media. We hebben gesproken over de voor en nadelen van social media. 1 groot nadeel is volgens de leerlingen; Cyberpesten. tijdens dit activiteit hebben we daarover gesproken. Ik heb de les ingeleid met het volgende filmpje:

https://www.mediawijsheid.nl/video/cyberpesten/

 

 

 

 

 

Je ontwerpt een activiteit waarin je aandacht besteed de effecten van cyberpesten en het voorkomen van deze vorm van pesten en voert deze activiteit uit. In dit ontwerp benoem je aan welke mediawijsheidcompetenties of -doelen wordt gewerkt.

Gekoppelde ict-bekwaamheidseisen:

  • 1.3.6 De leerkracht toont aan een open en nieuwsgierige houding hebben tegenover de digitale leefwereld van leerlingen.

Ik heb met de leerlingen dit gesprek gevoerd. De leerlingen vertrouwen mij waardoor er een veilig-pedagogisch leerklimaat ontstond. Het was erg boeiend om te horen hoe actief leerlingen zijn met social media en hun ervaringen daarmee. 

 

  • 1.3.9 De leerkracht toont aan dat hij leerlingen bewust kan maken van de meerwaarde en risico’s van internetgebruik.

Leerlingen kennen de risico's en benadrukten dat er vooral thuis ook veel over gesproken wordt. Leerlingen hadden het over ouderlijk toezicht wat Apple ontwikkeld heeft waardoor ouders eigenlijk continue inzicht houden in het internet gebruik van zijn of haar kind. 

  • 1.3.10 De leerkracht toont aan dat hij zich bewust is van online pestgedrag, bekend is met geldende protocollen en hierbij preventief kan handelen naar leerlingen.

Dit hebben we ook in de powerpoint besproken. Samen met de leerlingen hebben we afspraken gemaakt in ons klassenprotocol. 

  • 1.3.8 De leerkracht toont aan leerlingen te kunnen begeleiden in wat zij online meemaken en hoe zij online met elkaar en en anderen omgaan.

Er kwamen voorbeelden naar buiten over meisjes die online wel eens bericht verzoeken kregen van meestal oudere mannen. De meisjes vertelden ook wat zij daar dan mee deden. Erg mooi om te horen hoe openlijk hier over wordt gesproken en erg schokkend voor mij als leerkracht om te horen dat op erg jonge leeftijd dit al speelt.  

 

Reflectie

Schrikbarend om te horen hoeveel leerlingen te maken hebben gehad met cyberpesten. Veelal gebeurd het in online games waarvan je elkaar nog niet eens echt kent. Het is ook opvallend dat veel meisjes bericht verzoeken krijgen via social media zoals Instagram. De inhoud van die berichten zijn zorgwekkend. Mooi om te horen dat leerlingen juist heel goed weten hoe ze in bepaalde situaties handelen. Zo hoor ik veel over het contact met ouders en het bespreken met vriendjes en vriendinnetjes over hoe je op het internet actief bent. Mijn presentatie heeft er toegeleid dat we weer even bewust worden van wat er allemaal kan spelen. 1 op de 10 heeft er mee te maken. In onze klas van 27 leerlingen zouden er statistisch gezien bijna 3 leerlingen ge-cyberpest worden. Dit was op moment van presenteren gelukkig niet het geval