Informatievaardigheden

In groep 8 maken leerlingen ook spreekbeurten en verslagen. Eerst mogen ze dat doen over een onderwerp wat hen aanspreekt. Het tweede verslag wat leerlingen gaan maken is aan de hand van een onderwerp gegeven door de leraar. Ik gaf de klas het onderwerp '' Het klimaat''. Dit onderwerp is gekozen omdat het leeft in de wereld. Ook bij de leerlingen. Een deel eet vegetarisch, vertelt dat ouders elektrisch rijden of pakken vaker de fiets. 

 

Bij informatievaardigheden gaat het over bronnen. Hoe beoordeel je betrouwbare bronnen. Ik startte met een artikel van de Speld en de Telegraaf. Een groot deel koos natuurlijk voor de Telegraaf op een enkeling na werd toch ook de Speld wel genoemd. Later bleek natuurlijk dat de Speld alleen verzonnen nieuws had. Leuk om met de leerlingen zelf onderzoek te doen na wat een betrouwbare bron is!

 

 

Wel en Niet op Social Media

WEL:

-Leuke foto's en filmpjes delen

-Elkaar berichten sturen

-Facetimen en chatten

 

NIET:

-Cyberpesten

-Elkaar belachelijk maken

-Foto's delen waarvan de andere liever niet heeft dat het online komt

  • 1.2.6 De leerkracht toont aan leerlingen te kunnen begeleiden bij het werken aan hun eigen informatievaardigheden.
  • Feedback mentor: Chris is zelf kundig met de IPad, erg fijn voor de leerlingen, en mijzelf :) Wanneer er vragen zijn raadt Chris aan zelf te ondervinden, de snelste manier om aan programma's te wennen. Dit is handig, maar zorgt bij sommige leerlingen ook voor frustratie
  • Feedback Chris: Leerlingen werken via de IPad, ik ben in het bezit van het certificaat 'Apple Teacher' hierdoor kan ik leerlingen begeleiden bij programma's zoals keynote en pages.
  • 1.3.11 De leerkracht toont aan dat hij leerlingen bewust om kan laten gaan met de mogelijkheden van internet en social media ten behoeve van het eigen leren
  • Feedback mentor: Chris maakt een mooi sprongetje naar nieuwsartikelen van o.a. de Speld. Leerlingen geven ook aan dat nu tegenwoordig met Covid ook veel fake news wordt verspreidt. De leerlingen snappen het gevaar van social media. 
  • Elke leerling maakt gebruikt van social media, samen bespreken we voor en nadelen van social media. Ook maken we bespreekbaar wat kan en niet kan via social media. Hierboven een kleine opsomming wat leerlingen wel en niet vinden kunnen.

 

Reflectie

Samen met de leerlingen hebben we onderzocht welke bronnen betrouwbaar zijn en welke niet. Er is veel te vinden op internet, waaronder dus ook veel onwaarheden. Leerlingen trokken de conclusie dat wanneer meerdere bronnen het melden het waar is. Want bijvoorbeeld alleen wikipedia is niet voldoende, dit kun je zelf namelijk aanpassen. Ook hebben we onderzocht dat het interessant is om de schrijver van de bron te onderzoeken. Want wanneer een wetenschapper iets schrijft over het klimaat dan is het meestal betrouwbaarder dan wanneer een columnist uit het dorp het schrijft. 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb