Mediawijsheid: Hoe ga je om met social media?

Toelichting

Tijdens de lockdown werd er veel gecommuniceerd via Social Media, een mooi uitgangspunt om eens te bespreken met elkaar wat de voor en nadelen zijn van Social Media. Mijn lesdoel was om het gesprek aan te gaan en met de klas regels te bedenken hoe wij het zo leuk mogelijk kunnen houden met en voor elkaar. i.v.m. de privacy heb ik alleen de powerpoint toegevoegd en de afspraken die ik heb gemaakt met de klas in de 1 na laatste dia toegevoegd. 

 

Gekoppelde ict-bekwaamheidseisen:

  • 1.3.4 De leerkracht toont aan verantwoord om te kunnen gaan met media en sociale netwerken, rekening houdend met de privacywetgeving.
  • 1.3.6 De leerkracht toont aan een open en nieuwsgierige houding hebben tegenover de digitale leefwereld van leerlingen.
  • 1.3.8 De leerkracht toont aan leerlingen te kunnen begeleiden in wat zij online meemaken en hoe zij online met elkaar en en anderen omgaan.
  • 1.3.11 De leerkracht toont aan dat hij leerlingen bewust om kan laten gaan met de mogelijkheden van internet en social media ten behoeve van het eigen leren.

Reflectie 

Doordat leerlingen bijna allemaal al een mobiele telefoon bij zich hebben en zich vermaken met sociale media leek het mij ook handig om daar eens over te praten? Wat zijn de voor en nadelen van sociale media, met dit uitgangspunt ben ik de presentatie gestart. We hadden het over de gevaren maar ook over hele persoonlijke dingen, wil je dat dan met iedereen delen? En wat gebeurt er als iets eenmaal op het internet staat. De leerling waren erg actief betrokken en deden goed mee. Samen hebben we afspraken gemaakt die zijn toegevoegd op de laatste dia van de presentatie.