Spelend leren met tablets

Als introductie op mijn nieuwe stageschool ben ik gestart met een Kahoot over mijzelf. De eerste lesdag heb ik iets vertelt, en nu ben ik gaan kijken wat er is blijven hangen. De leerlingen hebben allemaal een IPad en vonden dit ontzettend leuk om te gebruiken.

Iets wat ik in de toekomst vaker zal doen!

 

Link naar de Kahoot!

https://create.kahoot.it/share/leer-je-leraar-kennen/83162d65-b0d6-4bc8-8523-5d9291c9f8c4

 

Gekoppelde ict-bekwaamheidseisen:

  • 1.1.9 De leerkracht toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.
  • Ikzelf ben wel een liefhebber van werken met tools als Kahoot! Ik gebruik het met enige regelmaat om te reflecteren met de klas of om te testen hoe de stof is blijven hangen. 
  • 2.1.4 De leerkracht toont aan dat het digitaal leermateriaal kan selecteren voor een bepaalde doelgroep, rekening houden met factoren zoals niveau, interesse, tempo
  • Ja ik kan omdat ik de leerlingen ken, rekening houden met de verschillen in een groep. Digitaal materiaal is ook ideaal omdat het gemaakte opdrachten etc. meestal direct nakijkt.

 

Reflectie

Kahoot is bij mij een veel gebruikte vorm in het onderwijs. Ik gebruik het voor creatieve doeleinden zoals hierboven, maar ook als ''toetsingsmiddel'' om te kijken of leerlingen bepaalde informatie hebben begrepen of onthouden. Het zorgt ervoor dat iedereen actief betrokken is en er wordt ook onderling voor een competitieve strijd gezorgd.