Gesprek over kunst

Het schilderij

Bij het gesprek over kunst heb ik gebruik gemaakt van het schilderij hier rechts. Het thema van de klas is ''Wij gaan naar het eiland''. Dit schilderij sluit daarom goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. 

Transcript

Kijkwijzer

Reflectie op het kunst gesprek

Ik reflecteer op het kunstgesprek door middel van de cirkel van Korthagen.

1. Handelen/ervaring 

In deze reflectie blik ik terug op het kunst gesprek wat ik heb gevoerd met de leerlingen van groep 1/2. Het schilderij wat ik gebruikt heb staat rechtsboven op de pagina. Het schilderij toont een oud schip wat zich met slecht weer op zee bevindt. Ook is er een vuurtoren te zien. We waren met de klas bezig met het thema ''Wij gaan naar het eiland''. En dit gesprek sloot aan met een voorgaande les waar ik een oude schatkist meehad genomen naar school.

2. Terugblikken

Ik begin het gesprek met het feit dat leerlingen eerst goed gaan kijken wat ze zien. Ze mogen dit eerst voor hun zelf houden. Al snel vallen de ogen op de vuurtoren, wat ik begreep want door de hele klas heen zagen wij ook vuurtorens. De leerlingen deden erg goed mee want het sloot precies aan op de belevingswereld.

3. Bewustwording van essentiële aspecten

Ik heb een bewuste keuze gemaakt met betrekking op het gebruik van verschillende talen. Ik heb gekozen om het gesprek in het Nederlands te voeren om zo iedereen er zoveel mogelijk bij te betrekken. Een aantal kinderen spreekt geen Fries en verstaat het ook niet. 

4. Alternatieven ontwikkelen en daaruit kiezen

Voor een volgend gesprek wil ik het graag in kleine groepjes doen. Zo kan ik er ook voor kiezen om met Friestaligen aan de slag te gaan en dus een meertalig gesprek te voeren. Ook wil ik dan een fysiek kunstwerk in de klas hebben zodat kinderen er nog beter  naar gaan kijken en ook meer interactie onder elkaar kunnen uitlokken.

5. Uitproberen 

Zoals ik hierboven beschreef wil ik proberen een fysiek kunstwerk mee te nemen. Het gesprek wat daarna volgt zal dan waarschijnlijk onderling dan nog sterker verlopen omdat leerlingen het dan nog beter voor hun zien.